Milieuvriendelijke asfaltverharding in Laarsebaan

Binnenkort wordt in de Laarsebaan in Merksem nieuwe asfaltverharding aangebracht. Stad en district wensen er, in samenwerking met de uitvoerende aannemers, een proefproject uit te voeren waarbij milieuvriendelijker asfalt wordt geplaatst.

Enerzijds wordt als onderlaag een asfalt geplaatst dat minder warm wordt geproduceerd, zonder afbreuk te doen aan de technische kwaliteiten. Er wordt in de asfaltcentrale dus minder gestookt, wat resulteert in een verminderde CO2-uitstoot. Dit asfalt heeft bij productie een temperatuur tussen 120 en 140°C. Ter vergelijking, traditioneel asfalt heeft een temperatuur tussen 160 en 190°C. Concreet betekent dit een CO2-reductie tot 30%.

Voor de afwerklaag wordt ingezet op een asfalttype dat minder geluid produceert. Metingen hebben aangetoond dat een geluidswinst tot 9 dB(A) mogelijk is. Dit kan door zowel het rolgeluid als het restgeluid sterk te verminderen. Het asfalt heeft een specifieke samenstelling van zand, stenen en bitumen, in functie van deze doelstelling. Bovendien heeft dit asfalttype de bijkomende positieve eigenschap dat het minder glad is dan klassieke asfalttypes.

De toegelaten snelheid in de Laarsebaan is, met uitzondering van de schoolomgeving, 50 km/u. Er is vrij veel verkeer en er is ook een buslijn die gebruik maakt van deze straat. Al deze factoren maken van de Laarsebaan in Merksem een ideaal proefproject om de nieuwe milieuvriendelijke asfaltverharding uit te testen.

2 comments on “Milieuvriendelijke asfaltverharding in Laarsebaan

  1. cois

    Vol spanning wachten wij af.
    Het is wel spijtig dat het allemaal zo lang moet duren.
    Op het ogenblik gebeurt op de laarsebaan . . . . niets.
    Binnenkort gaat het zeker vriezen en dan kunnen ze weer niet verder werken.
    Wij vinden het eveneens spijtig dat de rijbaan zo smal geworden is.
    De voetgangers zullen in elk geval niet tegen elkaar botsen, die hebben een zee van plaats.

  2. Wim

    Ik vermoed dat de hoogte’s van een voetpad, fietspad en rijbaan, goten e.d. op voorhand worden bepaald. Het lijkt me wel eerder wel een “misrekening” dat sommige doorgangen en opritten uiteindelijk lager liggen dan het nieuw aangelegde gedeelte… Alles werd wel uitgegraven, waarom dan geen 10 of 15cm verlagen zodat de aangrenzende opritten en paden van overtollig water gespaard kunnen blijven…
    Ik begrijp dat commentaar achteraf makkelijk te geven is, maar ge moet toch geen dakwerker of loodgieter zijn om iets te weten over afwatering?
    Sommige opritten blijven eveneens onhersteld en mettertijd zullen de aangrenzende voetpaden uitgezakt zijn omdat de stenen los komen te liggen.
    Misschien volgende keer eh… 🙂

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.