Stad keurt definitief ontwerp Bredabaan goed

Uit het college

De Merksemse Bredabaan wordt opnieuw aangelegd vanaf de Minister Delbekelaan tot de Molenlei. Ook de traminfrastructuur wordt vernieuwd. Het college keurt het definitieve ontwerp goed en stelt dit op 28 en 29 november voor aan de lokale handelaars en de buurtbewoners.

Na een inspraakmoment in april, waarbij handelaars en buurtbewoners opmerkingen meegaven, werkten de ontwerpers een definitief ontwerp uit. Zij kregen bovendien ook input van de jeugdraad, de sport- en seniorenraad en de gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC).

Om het definitieve ontwerp voor te stellen, zijn er twee informatievergaderingen gepland in het districtshuis van Merksem. Op maandag 28 november 2011 om 19 uur voor de Merksemse handelaars en op dinsdag 29 november 2011 om 20 uur voor de inwoners van Merksem. Inschrijving is vereist via wijkoverleg.merksem@stad.antwerpen.be met vermelding van datum of via het telefoonnummer 03 338 72 49.

Met de heraanleg van de Bredabaan willen stad en district benadrukken dat deze as het centrum van Merksem is. De winkelstraat moet een nieuw elan krijgen, het aansluitende Burgemeester Jozef Nolfplein moet plek bieden voor vertoeven en evenementen en de Frans de l’ wordt een woonstraat tussen twee pleinen en verliest dus de functie van hoofdweg. Het plein, districtshuis en de Sint-Bartholomeuskerk vormen de toegangspoort tot het Merksemse winkelgebied.

In het definitieve ontwerp voor de Bredabaan zijn voldoende oversteekplaatsen voorzien. Die plaatsen situeren zich aan de kruispunten en ter hoogte van de halteplaatsen voor het openbaar vervoer en krijgen extra verlichting. Op de voetpaden werd rekening gehouden met passage van winkelende klanten. De verlichting op de Bredabaan wordt waar mogelijk voorzien aan de gevels. In de Frans de l’Arbrelaan wordt een enkelvoudige bomenrij voorzien langs elke kant van de weg.

De pleinruimte achter het districtshuis doet voornamelijk dienst als parkeerzone, maar kan bij gelegenheid ook als evenementenruimte worden gebruikt. Rond het Burgemeester Jozef Nolfplein voorziet het ontwerp vier parkeerplaatsen voor personen met een handicap. Er komt een laad- en loszone aan het districtshuis, het aantal palen voor afsluitingen wordt zoveel als mogelijk beperkt, er is verlichting voorzien aan de gevels waar mogelijk en er komen voldoende aansluitpunten op het elektriciteitsnet om tijdens evenementen stroom te voorzien.

De werken zijn een samenwerking tussen de Vlaamse overheid (het Agentschap Wegen en Verkeer), rio-link (voor de rioleringswerken), De Lijn, het district Merksem en de stad Antwerpen. De stad kan rekenen op Europese steun om het Burgemeester Jozef Nolfplein een nieuwe uitstraling te geven.

De start van de werken is gepland in het voorjaar van 2012. Ze zullen minstens twee jaar duren.

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.