Weer

Merksem
23 oktober 2017, 4:27
Bewolkt
Bewolkt
11°C
gevoelstemperatuur: 9°C
luchtdruk: 1020 mb
vochtigheid: 76%
windsnelheid: 11 km/h WZW
Windstoten: 11 km/h
zonsopgang: 8:19
zonsondergang: 18:32
Verwachting 23 oktober 2017
dag
Stortbuien
Stortbuien
15°C
windsnelheid: 11 km/h WZW
Windstoten: 18 km/h
nacht
Stortbuien
Stortbuien
12°C
windsnelheid: 11 km/h ZW
Windstoten: 14 km/h
Verwachting 24 oktober 2017
dag
Stortbuien
Stortbuien
18°C
windsnelheid: 11 km/h ZW
Windstoten: 14 km/h
nacht
Stortbuien
Stortbuien
12°C
windsnelheid: 7 km/h ZW
Windstoten: 14 km/h
Verwachting 25 oktober 2017
dag
Meest bewolkt
Meest bewolkt
18°C
windsnelheid: 7 km/h WZW
Windstoten: 14 km/h
nacht
Meest bewolkt
Meest bewolkt
11°C
windsnelheid: 4 km/h ZZW
Windstoten: 7 km/h
Verwachting 26 oktober 2017
dag
Af en toe bewolking
Af en toe bewolking
18°C
windsnelheid: 4 km/h ZW
Windstoten: 11 km/h
nacht
Bewolkt
Bewolkt
11°C
windsnelheid: 4 km/h WZW
Windstoten: 7 km/h
Verwachting 27 oktober 2017
dag
Bewolkt
Bewolkt
15°C
windsnelheid: 11 km/h WNW
Windstoten: 14 km/h
nacht
Stortbuien
Stortbuien
9°C
windsnelheid: 7 km/h W
Windstoten: 14 km/h
 

Archief

Ontheffingsvraag voor modernisering Albertkanaal

Nv de Scheepvaart heeft een verzoek tot ontheffing ingediend bij de dienst MER voor zijn project rond de modernisering van het Albertkanaal. Het districtscollege van Merksem heeft hierop, net zoals het college van burgemeester en schepenen, zijn advies uitgebracht.

Het moderniseren van het Albertkanaal is een noodzakelijk project, om een betere verdeling van het vrachtverkeer van en naar de Antwerpse haven, mogelijk te maken. De invloed van dit project op de omgeving mag echter niet uit het oog verloren worden. Nv De Scheepvaart stelt in de vraag tot ontheffing voor om de parallelweg langs het kanaal, ter hoogte van de kop van het dok in Merksem, om te leggen naar de Carettestraat. Dat is echter in strijd met het strategisch Ruimtelijke Structuurplan Antwerpen. Het gebied wordt in dit plan erkend als een gemengde zone van wonen en gemengde industrie.

Het omleggen van de Vaartkaai naar de Carettestraat brengt het vrachtverkeer en de daarbij horende overlast dichter bij het woongebied. Het districtsbestuur van Merksem dringt erop aan om na de verbreding van het Albertkanaal, de Vaartkaai opnieuw aan te leggen over de volledige lengte van het kanaal. Om een volwaardig fietspad aan te kunnen leggen en een goede kwaliteit van het wegdek te garanderen, vraagt het district om de treinsporen, die nu over de Vaartkaai lopen, te verwijderen.

Het districtscollege adviseert voorliggende vraag tot ontheffing voorwaardelijk gunstig mits:

  • alle uitspraken in verband met de Kop van het dok van Merksem en de Carettestraat afhankelijk gemaakt worden van het gebiedsgericht planproces dat het provinciebestuur opstart (besluit deputatie 20 oktober 2011)
  • er naar de bedrijven toe meer duidelijkheid over het project verschaft wordt
  • er rekening gehouden wordt met de heraanleg van de Bredabaan
  • de Vaartkaai na de verbreding van het Albertkanaal opnieuw naast het kanaal komt te liggen in omstandigheden die het verkeer veilig laten doorstromen.

Geef een reactie