Hoe zit het nu met het openbaar vervoer?

De laatste weken werd er al veel over gesproken en geschreven, De Lijn voert wijzigingen door aan haar dienstverlening. Maar wat wil dit nu concreet betekenen voor Merksem? Wel zoals het er nu uitziet zal er het een en ander veranderen, worden er zelfs lijnen geschrapt, maar komen we er gelijkaardig, of misschien zelfs beter uit.

Gisteren maakte De Lijn de besparingsplannen bekend aan de Antwerpse tram- en buschauffeurs. De Lijn zal drastisch snoeien. Vooral in het Antwerpse busaanbod. ZNiet minder dan 991 bussen zullen er dagelijks minder door de Antwerpse straten rijden. Maar een aanpassing van de lijnen en een uitbreiding van het tramaanbod zou dit moeten compenseren.

De veranderingen gaan in op 1 september 2012.

Tram 2 komt naar Merksem! En zal het traject van tram 3 volgen om ondergronds richting Diamant af te slaan en het huidige traject te volgen naar het Kiel toe. De trams van deze lijnen zullen in de spits om de 4 en buiten de spits om de 5 minuten passeren. Je zal dus nooit meer dan 5 minuten moeten wachten op een tram.

Tram 6 blijft!

De tramlijnen zullen wel drukker worden aangezien het de bedoeling zal zijn dat veel mensen van een buslijn overstappen op de tram. Dit zal natuurlijk hier en daar voor een langer traject zorgen, maar door de frequentie van de trams zal dit meevallen.

Buslijnen 28 en 123 verdwijnen, maar het traject wordt bijna identiek overgenomen door lijnen 640 en 650 die over een nieuw traject zullen rijden. En ook door Lijn 23 die verlengd wordt naar de Columbiastraat.

Lijn 640 zal vanop de Bredabaan naar de Maantjessteenweg rijden en zo via de Lambrechtshoekenlaan naar de Groenendaallaan. De lijn rijdt via Station Luchtbal naar de Noorderlaan om zo naar de stad te rijden.

Lijn 650 zal ook afgeleid worden naar de Maantjessteenweg en zal via Jan Palfijn rijden. Verder op het traject zal de bus via de Nieuwdreef opnieuw richting Bredabaan/districtshuis rijden. Toch zal de lijn niet richting Sportpaleis of Ijzerlaan (huidige richting) rijden. Neen, de lijn wordt via de Groenendaallaan naar Station Luchtbal gebracht, waar de eindhalte van deze lijn zal komen.

Bus 33 wordt 1 keer per uur verlengd tot Ekeren en vervangt daarmee bus 660.

De bussen komende vanuit Ekeren en Brasschaat die nu over de Bredabaan rijden worden dus allen afgeleid naar de Maantjessteenweg. De bussen vanuit Schoten (600, 610, 620) nog wel. Deze blijven ook over de Ijzerlaan rijden. Wanneer in de toekomst de brug van de Ijzerlaan zou verdwijnen, zullen deze bussen waarschijnlijk ook via de Groenendaallaan naar de Noorderlaan rijden.

Lijn 2 en 3 zullen elke 4 à 5 minuten rijden. Bussen 640 zal in de spits elke 7,5 minuten passeren, tijdens de daluren om het kwartier. Dat is ook de timing voor Lijn 33 en 650.

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.