Nieuwe zones bewonersparkeren vanaf april

Vanaf april voert de stad Antwerpen bewonersparkeren in de 20ste-eeuwse gordel in. Bijgevolg moeten bezoekers en pendelaars in de meeste zones vanaf de 20ste-eeuwse gordel betalen of een parkeerschijf leggen. De stad doet dit om de parkeerdruk voor bewoners in die wijken te verlagen. In de hele stad krijgen de zones met bewonersvergunning bovendien een meer herkenbare afbakening.

Voor Merksem blijft het gebied van de parkeerzones zo goed als ongewijzigd, maar in plaats van 1 zone waarin je mag parkeren met een bewonerskaart nu (Zone 11-Bredabaan), wordt deze gesplitst in 3 zones.

Parkeeronderzoeken

De stad Antwerpen kreeg meerdere meldingen over een verhoogde parkeerdruk in de wijken aan de buitenzijde van de Antwerpse Singel en Ring (20ste-eeuwse gordel). Om die klachten te onderzoeken, werden er in 2017 verschillende parkeeronderzoeken uitgevoerd: in Borgerhout extra muros, Berchem extra muros, de ruime zone rond Sportpaleis en in de Zone Expo. De resultaten van deze parkeeronderzoeken bevestigen de meldingen. De parkeerdruk is er effectief hoog.

Oorzaken

Succesvolle mobiliteitsinitiatieven zoals de uitbreiding van Velo buiten de Singel, de inrichting van de LEZ binnen de Singel en de snelle tram- en busverbindingen naar de binnenstad zorgen er voor dat pendelaars vaak vervoersmodi combineren op weg naar de stad. Hun auto’s laten ze dan achter in de 20ste-eeuwse gordel, waar het momenteel gratis parkeren is. Hierdoor is er een lange gemiddelde parkeerduur waardoor er weinig rotatie is en bezette parkeerplaatsen amper vrijkomen gedurende de dag. Zo creëren pendelaars parkeerdruk in woonbuurten. Vooral bewoners, kortparkeerders en werknemers uit de buurt ondervinden op dit moment moeilijkheden om dichtbij hun bestemming een parkeerplaats te vinden.

Koen Kennis, schepen voor mobiliteit: “We zorgen er voor dat bewoners nog een parkeerplek vinden in eigen buurt. Dit dankzij de uitbreiding van bewonersparkeren over een groot deel van de 20ste-eeuwse gordel vanaf april. Bijgevolg moeten pendelaars en bezoekers in de meeste zones vanaf de 20ste-eeuwse gordel betalen of een parkeerschijf leggen. We doen dit om de parkeerdruk voor bewoners in die wijken te verlagen.”

Nieuwe en aangepaste zones

De huidige kleurencodes voor betalende parkeerzones zijn rood, oranje en licht- en donkergroen. Voor de zones met parkeerschijf is dat blauw, voor de winkelstraten geel.

Die kleurcodes en tarieven blijven behouden en er komt een nieuwe kleurcode bij: een grote zone buiten de Ring krijgt een roze kleur.

Inzet op schijfparkeren en betalend parkeren

In de blauwe zones geldt schijfparkeren, wat de parkeerduur tot maximaal 2 uur beperkt. Daardoor komen parkeerplaatsen sneller vrij. Verschillende auto’s zullen zo dezelfde plek in de loop van de dag kunnen gebruiken.

De drie grootste blauwe zones liggen in de ruime omgeving van het Sportpaleis/Lotto Arena, Antwerp Expo en het Middelheimziekenhuis. Deze locaties genereren heel wat bezoekers. Het gebruik van de parkeerschijf verplicht deze bezoekers om alternatieven te zoeken als ze langer dan 2 uur willen parkeren. Zo veroorzaken ze geen extra parkeerdruk in de omliggende woonwijken.

Betalend parkeren zorgt er dan weer voor dat bestuurders hun parkeersessie beperkt houden en alternatieven zoals park-and-rides zoeken als ze langer willen parkeren. Ook hierdoor daalt de parkeerdruk.

Parkeertarieven in de nieuwe en aangepaste zones

Over het algemeen geldt voor parkeertarieven: hoe dichter bij het centrum, hoe hoger de kost per uur. Deze redenering wordt ook verder doorgetrokken bij de uitbreiding van het betalend parkeren buiten de Singel.

  • In de roze zone:
    • Eerste twee uur gratis en nadien 0,50 euro per uur.
    • De eerste twee uur gratis gelden per nummerplaat slechts één keer per zonecode per dag.
    • Een ticket voor langparkeren (maximaal 10 uur) kost 2,70 euro.
  • In de gele en oranje zone
    • 0,50 euro per uur.
    • Een ticket voor langparkeren (maximaal 10 uur) is enkel verkrijgbaar in de oranje zone en kost 2,70 euro.
  • In de licht- en donkergroene zone
    • 0,70 euro + 1,10 euro voor elk volgend uur.
    • Een ticket voor langparkeren (maximaal 10 uur) is enkel verkrijgbaar in de donkergroene zone en kost 3,80 euro.

Bewonersparkeerzones: betere indeling
Vanaf 1 april zullen ook de zones waar bewoners met een parkeervergunning gratis en onbeperkt kunnen parkeren, kleiner worden.

De afbakening van die bewonersparkeerzones sluit momenteel niet aan bij de huidige wijkindeling, noch bij de zones 30. Dat zorgt soms voor onduidelijke situaties.Vanaf 1 april worden ze kleiner en zullen hun grenzen beter overeenstemmen met wijkgrenzen en de zones 30. Het is dan niet langer mogelijk om met de vergunning gratis te parkeren buiten de eigen wijk. Op die manier hebben bewoners in hun eigen buurt meer kans op een parkeerplek dichtbij. De bedoeling is om zo de parkeerdruk te verlagen.

Bestaande vergunningen
De bestaande parkeervergunningen voor bewoners worden automatisch overgezet naar nieuwe zones. Zij moeten dus zelf geen actie ondernemen.

Voor Merksem:

Oranje zones (betalend) : In Merksem blijft de bestaande oranje zone behouden.

Gele zones (betalend):Voor winkelstraten buiten de Singel geldt een aparte regeling. Bewonersparkeren is er niet mogelijk tijdens de winkeluren, en er is enkel een tarief voor kortparkeren.Het gaat hier over de Bredabaan (van Minister Delbekelaan tot Molenlei) en de parking van het districtshuis Merksem in de Borrewaterstraat.

De zone met bewonersparkeren in Merksem wordt aangepast van 1 zone (Zone 11 Bredabaan) naar 3 zones: Bewonerszone Oude Bredabaan, Bredabaan Zuid en Bredabaan Noord. Personen die in deze zone wonen hebben recht op een parkeerkaart.

De nieuwe indeling ivm parkeerkaarten:

7 comments on “Nieuwe zones bewonersparkeren vanaf april

  1. Hans Bogaert Post author

    Beste Marc, Het plan bovenaan de link naar de site van Antwerpen.be zijn de zones met betalend parkeren. Het plan op deze site zijn de zones waar de bewoners recht hebben op een bewonerskaart. Dat is telkens de betalende zone + de aansluitende straten.

  2. Marc Telders

    beste, dank voor uw Antwoord, maar er klopt toch iets niet. op de kaart van Antwerpen staan andere blauwe zones dan op die in het artikel. de blauwe zones zijn plekken waar het leggen van aan parkeer kaart geld. Op uw kaart valt (bv.) de Zusters V.O.L.Vrouwstraat er wel in, in de kaart op de site van Antwerpen niet. welke van de 2 kaarten zijn de juiste? ’t zou natuurlijk best kunnen dat er onlangs een aanpassing gebeurde en dat het nog niet werd aangepast.
    met vriendelijke groeten
    Marc

  3. Hans Bogaert Post author

    marc,

    Het zijn niet de zones waar u een parkeerkaart moet leggen, maar waar je recht hebt op een bewonersvergunning/bewonersparkeerkaart.

    via deze link: https://www.antwerpen.be/nl/stadsplan/stadslagen?L=5c4ad742c46565d82cb35699&z=14 krijg je een overzicht van de zones van betalend parkeren vanaf april 2019. Je kan onder PARKEREN kiezen voor ZONES BEWONERSVERGUNNING VANAF om de zone met bewonerskaart er bij te zetten. Zowel in de huidige als toekomstige zone met Bewonersvergunning valt de Zuster VOL Vrouwstraat in de zone.

  4. Marc Telders

    beste,
    dat is jammer, dan gaat er niets veranderen.
    ik was blij dat er eindelijk iets gebeurde om de parkeer druk te verminderen, maar of je nu een kaart hebt of niet, iedereen kan nog altijd parkeren in de straten. (die nu blauw zijn op jullie kaart.) of hoe men een mens blij maakt met een dode mus.
    wederom een gemiste kans…….

    nu een iets bozere groet
    Marc

  5. Guy A

    Ook spijtig… Ik woon net 3 huizen buiten de blauwe zone, wat maakt dat daar de parkeerdruk verhoogt doordat iedere langparkeerder die geen bewoner is in mijn straat nog gratis kan staan. Ikzelf mag niet langer gratis parkeren binnen de blauwe zone vermits ik geen bewonerskaart krijg en heb nog minder kans op een parkeerplaatsje dan nu..; En dat is nu al redelijk problematisch… enfin… niet iedereen blij met deze halve oplossingen… 🙂

  6. Sandra Verniers

    Ik woon nu plots in een blauwe zone. Ik verneem dit dan ook toevallig via sociale media.
    Daarbij voelt het eerder aan als een nadeel. Zoals eerder gezegd houdt dit parkeerders niet weg. In onze straat hebben wij ook geen last van langparkeerders. Het gaat eerder om mensen die niet op de Bredabaan willen parkeren, omdat dit betalend is en omdat ze toch maar even een boodschap moeten doen. Deze mensen zullen er nog steeds staan.
    Je hebt trouwens evenveel recht om te parkeren met een bewonerskaart als met een parkeerschijf. Dus zeggen dat de bewoners ”voorrang’ krijgen, lijkt me ronduit gelogen.
    Daarbij voelt dit zelfs nadelig als bewoner, aangezien we geen bezoek meer kunnen uitnodigen voor langer dan twee uur op bijvoorbeeld zaterdagmiddag.
    Dan is de titel op de website dat de bewonerszone wordt verkleind, terwijl mijn straat er plots bijkomt.
    Kortom: buiten de leugens, kan ik enkel een nadeel ontdekken.
    Mijn vraag is: hoe kunnen we het bestuur dit laten inzien of heeft dit enkel met politiek te maken en doen de inwoners er niet toe?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.