Vlotte start op werf Theunisbrug

Sinds 1 april zijn de werken aan de Theunisbrug op kruissnelheid. Het verkeer rijdt nu in beide richtingen op één zijde van de brug. Dat zorgde bij de start voor aanzienlijke vertragingen, maar door een aanpassing van de groentijden aan het kruispunt met de Minister Delbekelaan verloopt het verkeer nu weer grotendeels normaal.

Aan de kant van Merksem zijn de eerste twee betonnen brugpijlers al zichtbaar. Deze pijlers zullen de oostelijke wegbrug voor het verkeer van Deurne naar Merksem ondersteunen. Tussen deze pijlers en de bestaande brug wordt de bekisting nu opgebouwd om de derde en vierde pijler, die de toekomstige trambrug zullen dragen, te maken.

Aan de overkant van het kanaal, aan de kant van het Sportpaleis, is de voorbije weken het montageterrein klaargemaakt. Hier komen binnenkort de eerste onderdelen van de nieuwe trambrug, die in Andenne worden gemaakt, via het water aan. We monteren de onderdelen vervolgens op dit terrein een voor een aan elkaar om ze dan in één geheel op hun plaats te kunnen schuiven. Ondertussen zijn de graafmachines aan deze kant van het kanaal ook druk in de weer om een deel van de brughelling van de oude brug weg te graven. Ze maken plaats vrij voor de fundering van de brugpijlers. Later deze maand zal hier de paalboormachine, die eerder aan de kant van Merksem stond, aan de slag gaan.

17.086 m³ beton

Met de eerste brugpijlers aan de kant van Merksem is ook het eerste beton duidelijk zichtbaar. Elke pijler bestaat uit 55 kuub beton. In totaal is er voor de bouw van de nieuwe Theunisbrug zo’n 17.086 m3 beton nodig. Dat zijn bijna 7 olympische zwembaden vol beton.

Bron De Vlaamse Waterweg

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.