Stad vraagt aanpassing plannen Bredabaan

Het stadsbestuur wilt 2 wijzigingen doorvoeren aan de plannen van de Bredabaan. Zo zou er een deel van de heraanleg geschrapt worden en zou de afslagstrook aan de Deurnsebaan verlengd worden.

In het oorspronkelijke plan ging de heraanleg van de Groenendaallaan tot aan het Victor Roosensplein. Maar het stadsbestuur vraagt nu om de werken te beperken tot net voorbij het kruispunt met de Oude Bareellei. Het college vindt de heraanleg van het gedeelte tussen de Oude Bareellei en het Victor Roosensplein niet noodzakelijk. Bij het verlengen van Lijn 3 tot aan de Carrefour werd dit plein al opgewaardeerd. Nochtans stonden er toch enkele aanpassingen in het plan, maar het klopt dat dit deel er ‘beter uitziet’ dan de rest.

Ook wilt de stad de voorziene afslagstrook naar de Deurnsebaan verlengen. De huidige pkannen spreken van een afslagstrook voor ongeveer 3 auto’s, bij meer auto’s die willen afslaan en voor het rood staan, worden alle achterliggende auto’s tegen gehouden. Dit aantal is te weinig, daarom wilt men die strook nu toch verlengen.

Dit laatste heeft wel wat gevolgen want daardoor zou de geplande bus- en tramhalte en oversteekplaats voor voetgangers zo’n 15 meter opschuiven. Niet dat dat een slecht idee is, want hierdoor komt de halte opnieuw voor het Sint Eduardusinstituut te liggen waaardoor de kinderen die met de tram komen minder ver over de Bredabaan moeten wandelen.

Nadeel aan de wijzigingen is natuurlijk dat het niet zeker is dat het bij een kleine aanpassing en verschuiving blijft. Komen de voetpaden nog overeen? Kloppen de rioolaansluitingen nog? Vallen er parkeerplaatsen weg? Of komen er hierdoor net bij?

Bij de Vlaamse administratie onderzoekt men momenteel welke technische en praktische gevolgen deze wijzigingen zouden hebben en of het nog mogelijk is om de plannen te wijzigen.

1 comment on “Stad vraagt aanpassing plannen Bredabaan

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.