Vlaamse regering kiest voor BAM

In haar persconferentie van vandaag heeft de Vlaamse regering laten weten dat ze voor het BAM-tracé kiest als oplossing voor de mobiliteitsproblemen in en rond Antwerpen. Het persdocument kunt u hier lezen.

Omwille van de leefbaarheid wordt uitdrukkelijk gekozen om de verbinding onder de stad door te laten lopen vanaf het Sportpaleis. Op basis van het Plan MER werd ook beslist om de exploitatievoorwaarden aan te passen. Er worden dus een aantal aanpassingen doorgevoerd aan het plan, deze zijn gericht op een betere leefbaarheid.

  • Het viaduct van Merksem verdwijnt. Er komt een ondertunneling van de Ring onder het Albertkanaal om zo de ruimtelijke impact te verminderen en de leefbaarheid te verhogen.
  • Hierdoor kan men de open sleuf tussen het Sportpaleis en Lobroekdok overkappen met een nieuw stedelijk plein. Dat is een overkapping van 1 hectare.
  • De beslissing gaat nog steeds uit van een tolvrije Scheldekruisende verbinding voor het personenverkeer in de Kennedytunnel en de nood aan verkeersveiligheid in de verschillende tunnels.
  • Er werd principieel beslist om het vrachtverbod niet langer te behouden in de Kenedytunnel en dit te vervangen door een systeem van gedifferentieerde tol op de drie Scheldetunnels (Oosterweel-, Kennedy- en Liefkenshoektunnel) voor vrachtvervoer. De Waaslandtunnel krijgt een lokale functie en blijft tolvrij.

Een aantal van de redenen waarom het BAM-tracé het gehaald heeft van het Meccano-tracé:

  • Het BAM-tracé is volgens het MER de beste optie voor het ontwarren van de mobiliteitsknoop.
  • Het verschil ivm milieu is niet zo groot (maar Meccano is wel iets beter).
  • Het BAM-tracé is ook goedkoper: de komende 30 jaar zou het prijskaartje, inclusief onderhoud, 4 miljard euro bedragen, tegenover 4,3 miljard.
  • De maatschappelijke kosten-batenanalyse is positief voor BAM: de totale winst voor de maatschappij bedraagt 14,2 miljard. Bij het Meccano-tracé komt dat op 10,6 miljard. Deze getallen hebben o.a. te maken met minder verlies door minder files.

De werken starten in 2016 en zouden rond 2021 afgewerkt zijn. Dit tenminste als er niemand naar de Raad van State trekt om deze beslissing van de Vlaamse regering aan te vechten.

Opvallende opmerking: De Oosterweel zal er niet voor zorgen dat het fileleed rond Antwerpen volledig tot het verleden zal behoren. Uit analyses blijkt dat er niet minder files zullen zijn, maar alleen dat ze niet met de helft zullen toenemen, zoals wel het geval zou zijn zonder een nieuwe Oosterweelverbinding.

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.