Nieuwe boost voor handelaars op Bredabaan in Merksem

© Elvire Van Ooteghem

Met ‘Merksem, maak het op de Bredabaan’ gaat de stad Antwerpen leegstand tegen op de Bredabaan. De stad stelde vandaag het project voor aan handelaars, eigenaars, immomakelaars en andere belanghebbenden. De meest in het oog springende actie is het eerste pop-upwinkelproject op de Bredabaan, dat loopt van 16 april tot en met 3 juli 2016. Ter aankondiging en om potentiële nieuwe ondernemers te prikkelen, werden vijf etalages van leegstaande panden helemaal bestickerd met een doorkijk naar een eventuele invulling. Daarnaast zal de stad in samenwerking met lokale organisaties activiteiten organiseren om bestaande en nieuwe handelaars te ondersteunen in hun ondernemerschap.

In Zaal Bart aan het Burgemeester Jozef Nolfplein lanceerde de stad Antwerpen het project dat leegstand op de Bredabaan aanpakt, onder het motto ‘Merksem, maak het op de Bredabaan’. Handelaars, eigenaars, immomakelaars en andere belanghebbenden kregen er een toelichting over het project met als doel de Bredabaan te doen heropleven en over de verschillende acties die de stad daaraan koppelt. Tijdens een infomarkt stonden immokantoren, stadsdiensten, handelaarsverenigingen en andere partners geïnteresseerden te woord. De deelnemers leerden elkaar (beter) kennen en wisselden ervaringen en informatie ook uit via een netwerk-app.

Pop-up Bredabaan

Voor het eerst krijgt de Bredabaan in Merksem een pop-upwinkelproject, dat in een eerste fase loopt van zaterdag 16 april tot en met zondag 3 juli 2016. (Startende) ondernemers krijgen er gedurende minstens enkele weken de kans om hun winkelconcept of producten uit te testen. Voorafgaand aan en tijdens het pop-upproject krijgen ze professionele begeleiding en coaching. Een vakjury zal de kandidaturen beoordelen. Ter aankondiging van het pop-upproject en om de aandacht van potentiële nieuwe ondernemers voor de Bredabaan te trekken, liet de stad vijf etalages van leegstaande panden helemaal bestickeren met een mogelijke invulling. De etalages werken volgens het principe van een kijkkast: geïnteresseerden kunnen al een blik binnen werpen. Na brainstormsessies met bewoners en handelaars viel de keuze op een kinderwinkel, een schoenenwinkel, een snoepwinkel, een sportwinkel en een stoffenwinkel.

Ondersteuning bestaande en nieuwe handelaars in Merksem

In samenwerking met het district Merksem en lokale organisaties zal de stad verschillende activiteiten organiseren, zoals workshops, infodagen en netwerkevenementen. Zo wil ze zowel bestaande als nieuwe handelaars ondersteunen in hun ondernemerschap. Handelaars die dat wensen, krijgen bijvoorbeeld hulp bij het aanvragen van een renovatiepremie om de binnen- of buitenkant van hun pand te verfraaien.

Daarnaast krijgen de succesvolle ‘boost’-sessies van centrumvereniging Merksem Centraal een vervolg. Hieruit zijn positieve projecten voortgevloeid die binnenkort starten zoals ‘de Ambassadeurs van Merksem’ en een digitaal platform voor kennisuitwisseling over ondernemen in Merksem. De leegstaande panden die niet als pop-upwinkel zullen dienen, krijgen extra aandacht. Voor de leegstaande grotere winkelpanden wordt een virtuele retailtour uitgewerkt, zodat ketens die op zoek zijn naar uitbreiding, deze online kunnen bezoeken.

Een nieuw elan voor de Bredabaan

Als projectmanager Bredabaan trok de stad Dette van Zeeland aan, die ook in andere gemeenten ondernemerschap en lokale economie ondersteunt: “De Bredabaan wordt niet zoals vroeger, we vinden haar met vereende krachten opnieuw uit. Daarbij doen we aan netwerken, matchmaking en kennisuitwisseling tussen ondernemers, eigenaars en actieve bewoners en gaan we op zoek naar vernieuwende winkelconcepten. De bedoeling is om het unieke karakter van Merksem boven te halen en van de Bredabaan opnieuw een aantrekkelijk en origineel winkelgebied te maken. Dat is uiteraard een werk van langere adem. Met dit project willen we constructief bijdragen aan die toekomst door een aantal concrete bouwstenen te realiseren. We bekijken Merksem daarbij als een ecosysteem dat als een geheel functioneert.”

Blijven inzetten op sterke handelskernen

Koen Kennis, schepen voor middenstand: “Als stad blijven we inzetten op sterke handelskernen in alle districten. Na de geslaagde heraanleg van de Bredabaan is het leegstandsproject absoluut een volgende stap in de goede richting voor Merksem. Ook elders hebben we al gezien dat een pop-upproject terug schwung in een winkelstraat of -gebied kan brengen, maar dit pilootproject is veel meer dan dat. Als onze acties dankzij de geïntegreerde aanpak kunnen bijdragen tot extra private investeringen en de permanente invulling van meerdere handelspanden op de Bredabaan, is dit project meer dan geslaagd.”

Het leegstandsproject voor de Bredabaan is een initiatief van stad Antwerpen in samenwerking met het district Merksem en verschillende lokale organisaties zoals de handelsverenigingen en de centrumvereniging Merksem Centraal. Het hele project loopt 16 maanden, van september 2015 tot en met december 2016. Alle informatie – waaronder de mogelijkheid voor ondernemers om zich kandidaat te stellen voor het pop-upproject – is online te vinden op www.ondernemeninmerksem.be.

Bron

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.