Merksem

Afschaffing buurtwegen in district Merksem

De stad is bezig met het bekijken van de verschillende buurtwegen. Er zijn namelijk veel buurtwegen die officieel nog bestaan, maar in de praktijk niet meer voorkomen of geen nut meer hebben. Voor de afschaffing van de buurtwegen 1, 22 en route d’Anvers à Breda en voetweg 30 in het district Merksem loopt een openbaar onderzoek van donderdag 19 oktober tot en met 18 november 2017. Deze buurt- en voetwegen worden afgeschat in kader van Masterplan 2020. Ze hebben geen functie meer, zijn in onbruik geraakt en zijn voor het grootste gedeelte niet meer terug te vinden op het terrein.

Buurtweg 1 (districten Antwerpen en Merksem)
Buurtweg 1 kruist het Albertkanaal, de snelweg R1 en haar op- en afritten en sluit hij aan op de Groenendaallaan. Sinds de aanleg van het Albertkanaal is deze buurtweg doodlopend. 
Met de aanleg van de snelweg is het doodlopend deel in onbruik geraakt en niet meer toegankelijk. Deze buurtweg is niet meer terug te vinden op het terrein. Daarom is een afschaffing van deze buurtweg aan de orde.

Buurtweg 22 (district Merksem)
Buurtweg 22 bevindt zich deels tussen de spoorweg en de Meierhoek. De buurtweg doorkruist snelweg E19. Buurtweg 22 ging van oorsprong verder door na de Meierhoek en sloot aan op de Hennepstraat. Het deel van buurtweg 22 tussen de Hennepstraat en de Meierhoek is reeds afgeschaft op 6 mei 1993. Hierdoor is het deel van buurtweg 22 tussen de Meierhoek en de spoorweg doodlopend. 
Dit deel maakt geen onderdeel meer uit van het netwerk van buurtwegen, is niet meer terug te vinden op het terrein en is in onbruik geraakt. De verbinding is niet meer toegankelijk. Daarom is een afschaffing van deze buurtweg aan de orde.

Route d’Anvers à Breda (districten Antwerpen en Merksem)
Dit deel van de ‘Route d’Anvers à Breda’ verbindt de Ring R1 met de Ingenieur Menneslaan. Ze doorkruist een bestaande waterzuiveringsinstallatie. Dit deel van de route is zwevend doordat het deel van de Route onder de Ingenieur Menneslaan reeds afgeschaft werd op 23 oktober 2014.
Het betreffende deel van de Route heeft geen verbindende functie meer, is niet meer terug te vinden op het terrein en is in onbruik geraakt. De verbinding is tevens niet meer toegankelijk. De verbindende functie werd verlegd naar de Groenendaallaan en Schijnpoortweg (autoverkeer) en de Ingenieur Menneslaan (fiets- en voetgangersverkeer). Daarom is een afschaffing van deze route aan de orde.

Voetweg 30 (district Merksem)
Voetweg 30 doorkruist een bestaande woonwijk tussen de Groenendaallaan en de Ring R1. De voetweg verbindt de buurtweg 1, ter hoogte van de bestaande snelweg R1 met buurtweg 24 die op 27 maart 1936 werd afgeschaft. 
Voetweg 30 is geen onderdeel meer van een netwerk van buurtwegen, is niet meer betreedbaar, is niet meer terug te vinden op het terrein en is daardoor in onbruik geraakt. Daarom is een afschaffing van deze voetweg aan de orde.

Het openbaar onderzoek in verband met deze wegen heeft plaats van 19 oktober tot en met 18 oktober 2017. Het dossier ligt gedurende die periode ter inzage in het districtshuis van Merksem.

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.