Bredabaan: Start werken voor fase 2B

Fase 2A zit mooi op schema. Het Burgemeester Nolfplein zal eind dit jaar zo goed als afgewerkt zijn. Op de Bredabaan is de betonverharding van de trambusbaan aangelegd, zijn de voetpaden klaar en wordt de rijweg binnenkort ook voorzien van een asfaltlaag.

Fase 2B start midden december met de werken tussen de Borrewaterstraat en de Deurnsebaan; alle zijstraten aan de oneven kant zullen doodlopen op de werf. De winkels blijven te voet bereikbaar. De grote omleiding blijft lopen via de ring of de Bischoppenhoflaan en de Deurnsebaan. De maatregelen tegen het sluipverkeer zullen permanent geëvalueerd en bijgestuurd worden.

Een straat heraanleggen, vraagt altijd wat van de mensen die er wonen of er werken. Dat is zeker zo met de heraanleg van de Bredabaan, maar aannemer Van Wellen doet zijn best om alles in goede banen te leiden.

Minder hinder

Tijdens de eerste fase verliep de samenwerking met de buurt best wel vlot. Er werden goede afspraken gemaakt met de handelaars over leveringen en de bewoners hielpen vlot mee door hun huisvuil buiten de werfzone te zetten. De bewoners en handelaars brachten begrip op voor de werken die tijdens de nacht moesten uitgevoerd worden.

De volgende fase zal iets ingrijpender worden. De werken situeren zich op het smalste gedeelte van de Bredabaan waar de meeste handelspanden zijn. Om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken, blijft het voetpad zo lang mogelijk liggen.

Op sommige plaatsen heeft de aannemer al gewerkt aan het voetpad. Om het terug begaanbaar te maken, legt hij het voetpad tijdelijk eventjes terug. Dit is dubbel werk, maar voor een goede samenwerking met de handelaars en de bewoners, doet hij dit graag.

Wat gebeurt er juist allemaal in de volgende fase?

  • De trambusbaan moet vernieuwd worden, waardoor de trams gedurende een periode over één spoor moeten rijden. Een wissel moet gelegd worden zodat de trams even opzij kunnen wachten en daarna verder rijden. Om tramverkeer te garanderen wordt er soms ook ’s nachts gewerkt.
  • De rioleringen, waarvan een deel ondergronds, worden vervangen. Hiertoe boort de aannemer letterlijk een nieuwe riolering door de grond. Dat is niet zichtbaar boven de grond, zorgt voor minder hinder en de tram kan blijven rijden. Een ander deel van de riolering wordt in een open sleuf gelegd. Dan kan je iedereen aan het werk zien!
  • Als dit allemaal achter de rug is, wordt de rijweg, het fietspad en het voetpad aangelegd.

Help de aannemer een handje

De aannemer doet zijn uiterste best om alles zo snel mogelijk uit te voeren, maar vraagt ook de hulp van iedereen die op of rond de werf komt. Hoe doe je dit?

  • Als autobestuurder volg je de omleidingen en negeer je de werfsignalisatie niet. Je kan je auto soms echt vast rijden. De aannemer moet dan eerst je auto verwijderen vooraleer hij kan verder werken. Zo verliest hij kostbare tijd.
  • Als voetganger blijf je best op de voorziene wandelpaden en gebruik je de oversteekplaatsen, ook al zijn ze niet de kortste weg. Loop je midden op de werf, dan kan je jezelf flink bezeren aan het materiaal.
  • Als fietser ga je best te voet rond de werfzone of volg je de fietsomleidingen via de Terlindenhofstraat.
  • Woon je in het werfgebied, zet dan je huisvuil op de hoeken met de eerstvolgende straat buiten de werfzone. Help eventueel je buren daarmee.
  • Verwacht je leveringen, maak het jezelf dan gemakkelijk en probeer na de werfuren te laten leveren. Dan loopt de aannemer niet meer in de weg.

Uiteraard ben je meer dan welkom om te voet eens een kijkje te komen nemen naar het verloop van de werken.

Bron Lokale Politie Antwerpen

Een reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.