Stad belt 75-plussers om hun noden in kaart te brengen en opent meldingslijn

Medewerkers van de stad Antwerpen zijn vorige week begonnen met 75-plussers uit alle districten op te bellen. In de huidige situatie ligt voor die kwetsbare groep immers vereenzaming op de loer, en de weg naar de juiste hulp is voor hen niet altijd duidelijk. Door deze mensen te contacteren, wil de stad zowel hun sociale welzijn verbeteren als hen informeren over ondersteuningsinitiatieven. Ook zullen burgers die bezorgd zijn om het welzijn van iemand anders, dat kunnen melden aan de stad.

Het opbellen van kwetsbare senioren is een tijdelijke noodopdracht, waarvoor tot 85 stadsmedewerkers zullen worden ingeschakeld . Er zijn twee doelgroepen: alleenstaande 75-plussers en samenwonende 75-plussers waarvan de jongste medebewoner 60-plus is. Het gaat daarbij enkel over senioren die in hun eigen huis wonen, in totaal meer dan 25.000 adressen. Senioren in woonzorgcentra en serviceflats worden niet gecontacteerd omdat die al ondersteuning krijgen. De betrachting is om in de eerste twee weken een zo groot mogelijk deel van de populatie alleenstaande 75-plussers bereikt te hebben.

De bellers volgen een draaiboek om bij de senioren naar hun noden te peilen. Nadien geven ze die door aan de bevoegde diensten voor opvolging. De stad gebruikt daarvoor haar volledige netwerk. Zo kunnen de medewerkers info geven of opvragen over een identiteitskaart die gaat vervallen, kunnen ze een afspraak laten maken voor een grofvuilophaling, een boodschappenservice zoeken, algemene vragen over de coronamaatregelen beantwoorden, een vrijwilliger zoeken die regelmatig kan opbellen, en nog veel meer.

Zo wil de stad ondersteuning bieden op alle mogelijke vlakken en eenzaamheid helpen doorbreken. De 75-plussers kunnen bovendien aangeven of ze later opnieuw gecontacteerd willen worden. Dat zorgt voor een opvolging over een langere periode.

Naast het proactief opbellen van senioren, zetten de stadsdiensten ook de lijnen open voor burgers die bezorgd zijn om een andere inwoner. De Antwerpenaar kan die bezorgdheid voortaan uiten door een melding te doen op www.antwerpen.be

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.