Stad Antwerpen breidt zones 30 uit in Merksem

Stad Antwerpen wil de verkeersveiligheid vergroten door de verdere invoering van een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur in gebieden waar geen aparte fietsinfrastructuur is. In totaal worden 6 bestaande zones 30 uitgebreid, 3 in district Ekeren en 3 in district Merksem.

Studies tonen aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 kilometer per uur kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers. Om de leefbaarheid in de woonwijken te verhogen, breidt stad Antwerpen daarom 6 zones 30 uit in de districten Ekeren en Merksem. Het gaat daarbij vaak om straten waar geen aparte fietsinfrastructuur is of straten waar enkel verkeer komt met bestemming en/of herkomst uit de straat zelf.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Fietsveiligheid en de leefbaarheid van de wijken zijn een prioriteit voor dit stadsbestuur. In onze stad ligt 648 kilometer aan fietspaden, en daar komen elke dag nog een aantal meters bij. We zijn sinds vorige zomer volop bezig met de uitrol van 19 kilometer extra fietsstraten, en ook daar maken we snelle vordering. Aparte infrastructuur aanleggen is echter niet overal mogelijk, en daar biedt de introductie van een zone 30 een oplossing. Sinds 2018 zijn alle Antwerpse woonwijken reeds zone 30, en met deze aanvullingen in Ekeren en Merksem breiden we die zones nog verder uit.”

Uitbreiding 3 bestaande zones in Merksem

  • Zone 30 ‘Rietschoorvelden-Het Weelke’
    De zone 30 ‘Rietschoorvelden-Het Weelke’ wordt uitgebreid met Schoordijk. Dit is een korte, doodlopende woonstraat waar enkel plaatselijk verkeer komt.
  • Zone 30 ‘Kern Merksem’
    De zone 30 ‘Kern Merksem’ wordt uitgebreid met de zuidelijk gelegen straten van het industriegebied (omgeving Dokske), gelegen tussen de Vaartkaai en de Sint-Bartholomeusstraat. In deze industriestraten geldt vandaag nog een snelheidsregime van 50 kilometer per uur. Fietsers rijden er gemengd met het gemotoriseerd verkeer omdat er geen aparte fietsinfrastructuur is. Om de fietsveiligheid in deze straten te verhogen, is een lagere maximumsnelheid gewenst. Volgende straten worden opgenomen in de zone 30: Duvelshoek (tot Carrettestraat), Eugeen Meeusstraat, Westkaai, Tarwestraat, Zuidkaai, Noordkaai, Olieslagerijstraat, Oostkaai, Griffinstraat en Glasstraat. De hoofdassen voor het verkeer blijven 50 kilometer per uur zoals de Vaartkaai, Theunisbrug en Azijnbrug/Deurnsebaan/Straalstraat. Met de invoering van de zone 30 zal ook in extra fietsmarkering worden voorzien.
  • Zone 30 ‘Merksem Heide’
    De zone 30 ‘Merksem Heide’ wordt uitgebreid met de Nieuwdreef, het gedeelte tussen de Bredabaan en de Terlindenhofstraat. De Nieuwdreef is een lokale hoofdstraat waar vandaag nog een snelheidsregime geldt van 50 kilometer per uur. In het straatsegment tussen de Bredabaan en de Terlindenhofstraat rijden fietsers gemengd met het gemotoriseerd verkeer omdat er geen aparte fietsinfrastructuur is. Om de fietsveiligheid in dit straatdeel te verhogen, is een lagere maximumsnelheid gewenst. Verderop blijft de Nieuwdreef 50 kilometer per uur omdat hier fietspaden aanwezig zijn.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.