Oscare behandelt stijgend aantal brandwondenpatiënten

Van 250 naar meer dan 700 patiënten op 5 jaar tijd!

Het patiëntenbestand bij Oscare, het nazorgcentrum voor brandwondenpatiënten te Merksem, gaat nog steeds in stijgende lijn. Vorig jaar vonden maar liefst 732 mensen de weg naar Oscare voor evaluatie en opvolging van hun brandwonden en littekens. Patiënten kunnen bij Oscare onder meer terecht voor medische consultaties, psychologische begeleiding en kinesitherapie. Een en ander blijkt uit het Jaarverslag 2012 (Klik voor het jaarverslag, externe link).

Ook de tevredenheid van de patiënten die een beroep doen op Oscare neemt toe. Tot deze conclusie kwam een aantal studenten handelsingenieur van de Universiteit Antwerpen in het kader van een masterproef waarbij ze voor de vzw Oscare een tevredenheidsenquête en behoefteanalyse uitvoerden.

De enquête werd verzonden aan volwassen patiënten en ex-patiënten van Oscare. De grootste groep respondenten (39 %) bevindt zich in de leeftijdscategorie tussen 26 en 45 jaar. Het grootste deel van de respondenten, nl 77 % woont in de provincie Antwerpen.
De patiënten komen bij Oscare terecht na een ongeval met voornamelijk brandwonden (maar ook na bijvoorbeeld operatieve ingrepen met littekenvorming) tot gevolg. Ongeveer 25 % van de ongevallen gebeurt op het werk, drie kwart in de privésfeer. De grootste oorzaak van de brandwonden is het contact met hete vloeistof (36 %), gevolgd door vlamverbranding (25 %), de overige oorzaken zijn elektriciteit, contactverbranding, chemische verbranding , e.a. 75 % van de patiënten heeft brandwonden die minder dan 20 % van het lichaamsoppervlak benemen. De helft van alle ongevallen gebeurt thuis, 25 % op het werk en de rest op school, op vakantie of elders.

Hoe ervaart men de werking van Oscare?

Het overgrote deel van de respondenten is erg tevreden over de kwalitatieve en vooral efficiënte dienstverlening door Oscare vzw. Men is zeer tevreden over het bespreken van de behandeling. Men krijgt duidelijke uitleg, er wordt voldoende tijd genomen, de problemen van de patiënt worden ernstig genomen en men heeft respect voor het verhaal en de situatie van de patiënt. Er wordt voldoende informatie gegeven o.m. over het nut en de duur van de behandeling, over hoe pijnlijk de behandeling zou zijn, de bijwerkingen en of er andere behandelingen mogelijk zouden zijn. Men voelt zich thuis bij Oscare. Er heerst een ontspannen en aangename sfeer.

‘Het gratis aangeboden drankje bij het onthaal zorgt voor een ontspannen en informele sfeer. Dit brengt mensen gemakkelijker bij elkaar om een praatje te maken.’ (mensen kunnen gratis kop koffie of thee van automaat nuttigen)

‘Ik hoop dat deze werking mag blijven bestaan. Dit omdat ze ons helpen op een menselijke, geduldige, vriendelijke, positieve en realistische manier terug naar een leven te gaan waar we moeten functioneren met een verminkt lichaam. De ondersteuning bij het aanvaarden van deze handicap is echt noodzakelijk!’

Ook over de aangeboden orthopedische hulp is iedereen zeer tevreden. Het gebruiksgemak en het onderhoud van drukkledij kende een goed resultaat en de patiënten zijn tevreden over de kwaliteit van de drukkledij.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.