Herinrichting Merksemsebaan en Deurnesteenweg

De werken op de Merksemsebaan in Wijnegem gaan in augustus een nieuwe fase in. De nutswerken zijn ondertussen volledig afgerond. Dat betekent dat de eigenlijke bouw van het nieuwe kruispunt met de Deurnesteenweg kan beginnen. Het Agentschap Wegen en Verkeer verlegt de Deurnesteenweg gedeeltelijk in de richting van Deurne om zo een nieuw kruispunt met de Merksemsebaan te vormen. Deze ingreep maakt de weginfrastructuur klaar voor de komst van de nieuwe Hoogmolenbrug.

Nieuw kruispunt Merksemsebaan (N120) met verlegde Deurnesteenweg en aansluiting nieuwe Hoogmolenbrug. (c) Wegen en Verkeer – Externe afbeelding

Werken in twee helften: eerst zuidkant, dan noordkant

De herinrichting van de Merksemsebaan is een grote klus, die niet onopgemerkt zal blijven. Vanaf augustus tot aan de jaarwisseling werken we aan de zuidzijde van de Merksemsebaan (rijstroken richting Wijnegem). Van januari tot juni 2021 pakken we de noordzijde, de rijstroken richting Deurne, aan.

Dankzij deze gefaseerde aanpak blijft verkeer op de Merksemsebaan tijdens de volledige duur van de werken mogelijk, al wordt het wel herleid tot één rijstrook in elke richting op de weghelft waar niet gewerkt wordt. Ook de fietser kan steeds in beide richtingen door via een afgeschermde fietscorridor aan één zijde van de weg.

De afslagbewegingen aan de kruispunten met de Bijkhoevelaan en de Deurnesteenweg blijven maximaal toegankelijk en zullen slechts gedurende een beperkte periode onderbroken zijn om de nieuwe weg aan te kunnen sluiten op de bestaande infrastructuur. De precieze planning van deze werken moet nog vastgelegd worden, en zal via de website en nieuwsbrief van Wegen en Verkeer gecommuniceerd worden.

Voorbereidingen van 4 tot en met 24 augustus

Op 4 augustus wordt het startschot van de wegenwerken gegeven. Tijdens de eerste 3 weken van augustus, van 4 tot 24 augustus, staan aanpassingswerken aan de middenberm en het fietspad richting Deurne op de planning. Aan het begin en het einde van de projectzone maken we twee, verharde doorsteken in de middenberm. Deze dienen straks om het verkeer naar de andere weghelft te leiden.

In de week van 17 augustus verbreden we het noordelijke fietspad en maken we enkele lokale verschuivingen om fietsen in dubbelrichting mogelijk te maken. Tegelijk voorzien we een extra fietsoversteek aan de projectgrens kant Antwerpen (t.h.v. de Industrielaan), zodat fietsers tijdens de verdere werken hier veilig kunnen oversteken om het dubbelrichtingsfietspad te bereiken. Het autoverkeer rijdt tijdens deze voorbereidende werken op de eigen weghelft, op één rijstrook in elke richting.

Zuidzijde vanaf 24 augustus op de schop

Op 24 augustus start de eigenlijke herinrichting en wordt de volledige zuidelijke weghelft van de Merksemsebaan werfzone. Wegen en verkeer vernieuwt de bestaande rijstroken en het fietspad richting Wijnegem en bouwt de eerste helft van het nieuwe kruispunt voor de Deurnesteenweg tussen de Quick en het Wokpaleis.

Alle verkeer, zowel autoverkeer als fietsers en voetgangers verschuift naar de noordzijde van de weg. Gemotoriseerd verkeer rijdt over één rijstrook in elke richting. Auto’s en vrachtwagens richting Wijnegem worden via de net aangelegde doorsteken in de middenberm naar de andere weghelft geleid. De afslagbewegingen aan de kruispunten met de Bijkhoevelaan en de Deurnesteenweg blijven maximaal toegankelijk. Fietsers maken in beide richtingen gebruik van het aangepaste fietspad aan de noordzijde en kunnen op 3 plaatsen de Merksemsebaan oversteken via een aangeduide fietsoversteekplaats: t.h.v. de Industrielaan en aan de kruispunten met de Deurnesteenweg en de Bijkhoevelaan.

(c) Wegen en Verkeer – Externe afbeelding

Zuidzijde klaar rond de jaarwisseling

De herinrichting van de zuidelijke weghelft duurt ongeveer 5 maanden. Als alles volgens planning verloopt is deze fase voor het kerstverlof afgerond. Na de jaarwisseling kan vervolgens gestart worden aan de noordzijde. Het verkeer verschuift dan in beide richtingen naar de zuidkant en kan over de nieuw aangelegde weg rijden. Nog eens 6 maanden later moet ook deze weghelft klaar zijn en kan het verkeer weer op de eigen weghelft op twee rijstroken in elke richting en de vernieuwde fietspaden. In de zomervakantie van 2021 werkt Wegen en Verkeer tenslotte nog verder aan de afwerking van de middenberm en de kruispunten, maar dat kan zonder veel verkeershinder.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.