Tel het verkeer op donderdag 20 mei met Straatvinken

Het burgeronderzoek Straatvinken is een initiatief van de UAntwerpen, HIVA – KU Leuven en de Ringland Academie. Het vindt dit jaar voor de vierde keer plaats en loopt nog door tot 2030. Daarvoor vink je een uur lang in jouw straat elke passerende voetganger, fietser, tram, bus, auto en bestel- en vrachtwagen af. Je wordt ook uitgenodigd om via de leefbaarheidsbevraging straat-O-sfeer verhalen over je straat te delen en de leefbaarheid ervan te beoordelen.

Tellen in tijden van corona

In 2020 namen in heel Vlaanderen meer dan 4.000 burgers deel aan de verkeerstelling. Bewoners van 1.690 straten in 273 Vlaamse gemeenten deelden maar liefst 3.167 verhalen over de leefbaarheid van hun straat. Ondanks de lockdownmaatregelen kreeg Straatvinken daarmee vier keer meer verhalen binnen dan bij de voorgaande editie.

Jaarlijkse opvolging modal shift

Om wetenschappelijke analyses te maken over trends in de mobiliteit is het belangrijk dat er continuïteit is in de data, ook tijdens aparte jaren zoals we die nu beleven. Door de volgehouden inspanningen van duizenden burgerwetenschappers hopen de initiatiefnemers na deze vierde editie de eerste conclusies te kunnen trekken over de langetermijntrends in de noodzakelijke shift naar duurzaam verkeer en de beleving van de straat.

De Vlaamse regering schuift in haar regeerakkoord 2019-2024 ambitieuze doelstellingen naar voren voor de modal split, de verdeling van de gebruikte vervoermiddelen. Voor heel Vlaanderen is het streefcijfer 40% duurzame vervoermiddelen: te voet, met de fiets of het openbaar vervoer. In de grootstedelijke vervoerregio’s (Antwerpen, Gent en de Vlaamse Rand rond Brussel) ligt die ambitie op 50%. Door jaarlijks het verkeer te tellen kunnen burgers nagaan of het verkeer in de straten daadwerkelijk evolueert naar een duurzame modal split.

Uit de straat-O-sfeer-bevraging van voorgaande edities bleken de Vlaamse straten relatief hoog te scoren voor de bereikbaarheid van voorzieningen, het sociaal contact met buren en de oversteekbaarheid van de straat. De laagste scores waren er voor de parameters die belangrijk zijn voor kwetsbare groepen zoals kinderen en ouderen. In de meeste straten kunnen kinderen niet veilig op straat spelen en zijn er onvoldoende rustplaatsen of plekken met schaduw of beschutting. Lees hier meer over de resultaten van de vorige edities.

Praktisch

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.