Weer

Merksem
19 oktober 2017, 16:24
Zonnig
Zonnig
20°C
gevoelstemperatuur: 19°C
luchtdruk: 1010 mb
vochtigheid: 63%
windsnelheid: 14 km/h ZZO
Windstoten: 14 km/h
zonsopgang: 8:13
zonsondergang: 18:41
Verwachting 19 oktober 2017
dag
Af en toe bewolking
Af en toe bewolking
22°C
windsnelheid: 11 km/h ZZO
Windstoten: 22 km/h
nacht
Stortbuien
Stortbuien
13°C
windsnelheid: 11 km/h ZZW
Windstoten: 18 km/h
Verwachting 20 oktober 2017
dag
Deels zonnig met buien
Deels zonnig met buien
16°C
windsnelheid: 11 km/h ZW
Windstoten: 22 km/h
nacht
Stortbuien
Stortbuien
12°C
windsnelheid: 7 km/h Z
Windstoten: 18 km/h
Verwachting 21 oktober 2017
dag
Stortbuien
Stortbuien
18°C
windsnelheid: 14 km/h ZW
Windstoten: 25 km/h
nacht
Af en toe bewolking
Af en toe bewolking
9°C
windsnelheid: 18 km/h ZW
Windstoten: 22 km/h
Verwachting 22 oktober 2017
dag
Stortbuien
Stortbuien
13°C
windsnelheid: 14 km/h WZW
Windstoten: 22 km/h
nacht
Stortbuien
Stortbuien
9°C
windsnelheid: 11 km/h WZW
Windstoten: 22 km/h
Verwachting 23 oktober 2017
dag
Meest bewolkt
Meest bewolkt
15°C
windsnelheid: 11 km/h ZW
Windstoten: 22 km/h
nacht
Stortbuien
Stortbuien
12°C
windsnelheid: 11 km/h ZW
Windstoten: 22 km/h
 

Archief

CD&V Merksem maakt zich zorgen over spoorlijn

Persbericht.

CD&V-Merksem nam tijdens het bestuur van 29/2/2012 kennis van het feit dat de Vlaams Stedebouwkundig ambtenaar op 10/02/2012 een bouwvergunning afleverde aan Infrabel voor de aanleg van een 2e spoortoegang voor de haven, voor wat betreft het gedeelte Oude Landen (Ekeren). Niettegenstaande CD&V het belang van deze spoortoegang op geen enkel moment in twijfel trekt, zijn de voorliggende plannen echter onaanvaardbaar.

Infrabel kiest voor een bovengrondse kruising van de reeds bestaande spoorwegen, wat automatisch tot gevolg heeft (gezien de beperkte hellingen die een goederentrein kan nemen) dat ook de E19 bovengronds zal gekruist worden en dat heel het groengebied in Merksem zal doorkruist worden door een metershoog talud. De impact op de vlakbij gelegen bewoning, op zorginstellingen zoals Jan Palfijn en De Brem en het recreatiegebied Fort van Merksem zal reusachtig groot zijn. De aanleg van deze spoorwegberm hypothekeert het aan te leggen Laaglandpark, de geplande groene gordel tussen het dicht bevolkte Merksem en de snelweg.

Dat de reservatiestrook al jarenlang bestemd is voor de aanleg van infrstructuur is algemeen geweten. CD&V-Merksem gaat er echter wel vanuit dat er een ‘voortschrijdend inzicht’ is in de manier waarop deze anno 2012 wordt uitgevoerd. Een mastodont van een spoorwergberm lijkt ons eerder 19e eeuws uit de beginperiode van de spoorwegen. Zeker omdat er een technisch haalbaar alternatief is door een aanleg in tunnel.

CD&V-Merksem zal zich dan ook tot het uiterste verzetten tegen deze plannen. In afspraak met de coalitiepartners in Merksem rekenen we erop dat het Antwerpse College beroep zal aantekenen tegen de verleende bouwvergunnig. Het college adviseerde op 18/11/2011 de aanvraag al negatief en zal deze lijn hopelijk ook nu doortrekken.

Goederenspoor kan voor ons, maar niet op deze manier.

Geef een reactie